3 sätt att hitta ditt varumärke

 

”Du bist eine Marke!“ sägs på tyska, om vi menar att du är en riktig profil.

Märket, vad är det? Att vi är unika. Måste vi nu lyfta fram och marknadsföra oss själva?

Det är vårt beslut att göra/inte göra det. Jag hävdar att det är en fördel att vara medveten om vad min unika profil är, till exempel för att hitta rätt arbetsuppgift eller för att passa in i en (arbets)grupp. Skulle det inte vara kul att ha ett kort svar i ett ”bordet runt samtal”?

Du behöver inte ha en särskild egenskap som sticker ut, eller vara bäst på någonting (Vem är det?). Som generalist har jag kämpat länge med att hitta något som jag är riktig duktig på. För att vara ärlig, det fanns alltid någon i mitt nätverk som var bättre!

En dag mekade min kamrat och jag med ett av våra galna projekt i vårat garage. Efter att jag brutit av en skruv suckade jag ”Det finns ju ingenting som jag kan på riktig!” Kamraten kommenterade ”Håller med!” (Det var inte riktig det som jag vill höra då) ”Men jag känner ingen annan som kan så många saker så där bra.”

Järnvägspionjären Robert Stephenson (han med ”Rocket”) ska ha sagt: ”När kombinationer är möjlig, är konkurrens omöjlig.”

Du är unik som ditt fingeravtryck. Och det är just din kombination av ett fåtal element. Så istället för att borra djupare i dina kompetenser, kan det vara värt ett försök att lyfta blicken och söker efter intressanta kombinationer som utmärker dig. Till exempel ”Kan följa regelboken”, ”Tänker utanför ramarna” och ”Avveckla sin egen roll”.

Lättare sagt än gjort. Från eget perspektiv är det nästan omöjligt att upptäcka mina ovanliga kombinationer, eftersom vi upplever oss, förmodligen, som (nästan) normala.

Vem kan hjälpa dig att hitta ”dina kombinationer”?

  • (Liv) Kompis. En person som du kan ha bra samtal med och som känner dig i flera olika situationer och har perspektiv som är både brett och utifrån. (Tack David!)
  • (Ex) chef. ”Varför har du anställt just mig?” Var redo för ett oförväntat svar som förmodligen innehåller en kombination av kompetens och attityd. (Tack Lasse!)
  • (Professionell) Bollplank. En person som inte känner dig, men som har förmåga och erfarenhet att se mönster och framgångsfaktorer. Du kan hitta den personen i olika nätverk och organisationer. (Tack Micke!)

Du ökar din möjlighet att hitta intressanta kombinationer om du, tillsammans med din partner, undersöker både ditt privata och ditt professionella jag.

Så klart är det du som sätter gränsen vad du vill berätta om. Men även här gäller det bevingade ordet: ”The magic is waiting right outside your comfort zone.”

Vad tänker du? Kommenterar gärna här.